KrokodillengroepBinnenkort bij de krokodillen | |||||
Dit zijn de leerkrachten
Juf Iris
| Zo ziet een dag eruit in een kleutergroep!Start van de dag De school begint om 8.30 uur, maar om 8.20 uur gaan de deuren open. Zo kan ieder kind rustig binnenkomen en heeft het de ruimte om zelf zijn of haar jas in een zak voorzien van naam te doen en de tas op de kapstok te zetten. Op de kapstok bevindt zich ook een afbeelding van een dier voor elk kind. Op deze manier herkent uw kind zijn / haar plek voor jas en tas. In de hal staat een trolly waar de kinderen hun eten en drinken in kunnen zetten voor het 10- uurtje. Lunchspullen blijven in de tas. Daarna gaan de kinderen op hun eigen stoel (voorzien van naam en plaatje) zitten en kunnen een boekje pakken als ze dat willen, of even gezellig kletsen met klasgenoten. Vervolgens starten wij met de kring. Elke dag zijn er 2 hulpjes die naast juf mogen zitten en speciale taakjes hebben die dag. Samen wordt er gekeken naar de dagritmekaarten die zijn opgehangen. Op deze kaarten worden de activiteiten van de dag weergegeven. Zo krijgen de kinderen idee van tijd en kunnen ze zelf ook zien wat er gaat komen die dag. Ook bespreken wij welke dag en datum het is. Er komen diverse activiteiten aan bod in de kring. U kunt denken aan voorlezen, rijmen, opzegversjes, spelen met klanken en letters. Dit zijn voorbeelden op taalgebied. Tellen, meten en vergelijken zijn rekenactiviteiten die zorgen voor een goede basis voor het rekenwerk in groep 3. Er wordt ook gezongen, muziek gemaakt en spelletjes voor de sociale ontwikkeling gedaan. Elke dag behandelen wij ook met de kinderen een plaat uit onze woordenschatmethode LOGO3000. Op deze plaat staan verschillende woorden aansluitend bij het thema of onderwerp waar wij op dat moment in de klas mee bezig zijn. Na de kring is het eerst tijd om te spelen en werken of eerst tijd om buiten te spelen. Dit wisselt per dag voor de drie groepen. | ||||
Spelen en werken Er worden werkjes aangeboden die passen bij het thema, waar we op dat moment aan werken. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen. Elk kind is ingedeeld in een kleurgroep. Op de tafels staan objecten (bijv. pionnen of bloemetjes) in die kleuren, zodat de kinderen weten welk werkje ze die dag moeten gaan maken. We werken met de volgende tafels:
Aan deze tafels worden de werkopdrachten gedaan. We proberen veel verschillende materialen en technieken aan te bieden. De gemaakte werkjes worden eerst in de klas opgehangen en later meegenomen naar huis of in het plakboek gedaan. Dit plakboek wordt voor ieder kind op school bijgehouden en aan het eind van groep 2 mee naar huis gegeven. Naast het werken aan de tafels, gaan de kinderen in de hoeken aan het werk. Er is een huishoek, bouwhoek, water- of zandtafel, krijtbord, verfbord, constructiehoek, lees-schrijfhoek, digibord, leeshoek, hal waar gebouwd kan worden en vaak een themahoek die past bij het thema waaraan gewerkt wordt. Kinderen mogen ook regelmatig zelf kiezen op welke plek ze aan het werk gaan. We gebruiken hiervoor het kiesbord. Hierop staan alle hoeken en tafels afgebeeld met een foto. Daaronder hangen haakjes. Alle kinderen hebben een sleutelhanger met foto. Deze kunnen ze hangen bij het plaatje van de plek waar ze willen werken/spelen. | |||||
10-uurtje Samen wordt er gegeten en gedronken in de kring. Hierbij wordt er vaak door de leerkracht voorgelezen. Denkt u eraan dat dinsdag en donderdag onze fruitdagen zijn!
Buitenspelen Kinderen trekken eerst zelfstandig hun jas aan! Als dit nog moeilijk is voor het kind, is het fijn als dit thuis ook geoefend wordt. Bewegen is heel belangrijk voor kleuters. Tijdens het buiten spelen ontwikkelen de kinderen hun grote motoriek wanneer ze bezig zijn met de fietsen, de karren, het klimrek of glijden van de glijbaan. Bij mooi weer kunnen ze ook lekker spelen in de zandbak. Bij slecht weer wordt er in het speellokaal een spel-les gedaan. Gym De kinderen krijgen op maandag en op woensdag gymles van de vakleerkracht meester Merlijn. De kinderen hebben hiervoor een gymtasje (liefst niet zo groot!) nodig met daarin:
De gymtasjes blijven op school. Voor elke vakantie geven wij de tassen mee naar huis, zodat de kleding gewassen kan worden en gecheckt kan worden of de schoenen nog groot genoeg zijn! Lunch Alle kinderen hebben een eigen lunchplek bij een tafel. Er wordt 10 minuten in stilte gegeten. Daarna mogen de kinderen, die klaar zijn gaan kleuren of een boekje pakken. Na 20 tot 25 minuten heeft iedereen alles op, en wordt alles opgeruimd. Het middagprogramma bestaat weer uit een kring, spelen en werken en buiten spelen. In de middag mogen de kinderen vrij kiezen wat ze gaan doen. Vaak werkt de leerkracht dan met een kind of een klein groepje aan een activiteit om een bepaalde vaardigheid extra te oefenen of juist extra uitdaging te bieden. Dit noemen we de kleine kring. | Taal Er wordt heel veel voorgelezen in de klas. Maar het is belangrijk, dat er thuis ook voorgelezen wordt! Kinderen leren nieuwe woorden, leren hoe een zin is opgebouwd, de algemene kennis wordt uitgebreid, ze oefenen om hun aandacht ergens bij te houden en nog veel meer…. Maar bovenal is het gewoon heel erg leuk en gezellig! Leest u thuis ook mee? Rekenen Er wordt dagelijks aandacht besteed aan rekenen: Welke dag is het vandaag? Hoeveel dagen zitten er in de week? Maar ook hoeveel kinderen zitten er in de klas, hoeveel jongens/meisjes enz. We hebben het over de begrippen groot/ klein, dik/dun en het belangrijkste is dat de kinderen het met hun lijf ervaren. Grove en fijne motoriek We vinden het heel belangrijk om aandacht te besteden aan de motoriek van onze kinderen. | Sociaal emotionele ontwikkeling Op sociaal-emotioneel gebied werken wij via de uitgangspunten van pedagogisch tact. Een veilige en goede manier van contact hebben met kinderen staat hierbij centraal. Wij anticiperen continue op wanneer er contact is, de benaderingswijze, onze aanwezigheid en de manier waarop wij interacties aangaan met de kinderen. Wij gebruiken daarnaast trefwoord als onze methode voor levensbeschouwing. Trefwoord daagt kinderen uit om aan de hand van eigentijdse verhalen en Bijbelverhalen na te denken over levensbeschouwelijke thema’s. Er wordt gefocust op bronnen en tradities, op vragen en dilemma’s die kinderen kunnen hebben en op de samenleving. We willen de zelfredzaamheid van de kinderen graag onder uw aandacht brengen. Het is fijn voor uw kind en voor de leerkracht als uw kind zich zoveel mogelijk zelfstandig kan redden. Denk daarbij aan het aantrekken van schoenen en jas, dicht doen van de rits en billen afvegen. Het is praktisch en geeft het kind zelfvertrouwen! Wilt u dit thuis ook oefenen met uw kind? Als uw kind circa 6 weken op school is, willen wij graag een kennismakingsgesprek om met elkaar te praten over de start van het kind en andere zaken die belangrijk zijn om te weten over uw kind. We vinden het belangrijk om u te informeren over de ontwikkeling van uw kind. Hiervoor hebben wij onze 10-minutengesprekken. Deze vinden 2 keer per jaar plaats.
We hopen u zo voldoende te hebben geïnformeerd over onze werkwijze. Als er vragen of onduidelijkheden zijn bent u na schooltijd van harte welkom! | |||
Lees alles over wat er bij de krokodillen gebeurt!Belevenissen | Agenda | Foto's | Alles |