1. Voorwoord
2. Waarom een continurooster op De BoomladderAanleiding voor basisschool De Boomladder om het continurooster in te voeren was een combinatie van factoren. Het continurooster geeft in de school, voor de leerkrachten en alle kinderen, meer rust en duidelijkheid geeft. Het continurooster komt bovendien de veiligheid ten goede omdat de kinderen minder vaak door het verkeer hoeven. Door de invoering van het continurooster is de schooldag eerder afgelopen. Dit is gunstig voor zowel de kinderen als de leerkrachten: de kinderen hebben meer mogelijkheden voor andere activiteiten na schooltijd, zoals muziek en sport, de leerkracht heeft langer aaneengesloten tijd voor lesvoorbereiding, overleg met collega’s en ontwikkeling. Onderlinge problemen bij het van en naar schoolgaan tussen de middag worden voorkomen. Verder heeft het continurooster voor de kinderen een toegevoegde waarde om samen in de eigen groep de maaltijd tussen de middag te gebruiken. Ook op het pedagogische vlak wordt er winst behaald door het continurooster. Door de schooldag niet te lang te onderbreken, is de onderwijstijd beter te structureren. De kinderen hoeven zich na een drukke middagpauze niet meer ‘op te krikken’ voor het middaggedeelte. Kinderen hoeven opgestarte activiteiten niet wezenlijk te onderbreken door een lange middagpauze. De vaart blijft er in en de concentratie wordt beter vastgehouden. Samen overblijven bevordert bovendien het gemeenschapsgevoel bij kinderen. Het wordt als een onderdeel van de schooltijd beschouwd en daarmee wordt het onderwijs meer dan alleen lezen, taal en rekenen. Wat het eten betreft tussen de middag, kinderen leren hierdoor elkaars gewoonten en gebruiken kennen en leren omgaan met gezond en netjes eten. Uiteraard zijn er ook de nadelen. - De kinderen gaan tussen de middag niet naar huis en zijn iets vroeger thuis. Voor werkende ouders die hun ritme juist hebben afgestemd op school, kan dat lastig zijn. Zij moeten straks misschien een stukje kinderopvang kopen. - Door het continurooster worden kinderen ‘verplicht’ tot overblijven, hetgeen voor sommige huishoudens ingrijpend is voor het programma van de maaltijden thuis. - Veel ouders die geen baan hebben, parttime werken of vrijwilligerswerk doen, voelen hun taak als ouder ‘uitgehold’, omdat zij het contact met hun kinderen tussen de middag missen. Omgekeerd missen kinderen ook de ruimte om thuis ‘stoom af te blazen’. - Het invoeren van het continurooster kan voor de sfeer binnen het schoolteam belemmerend werken omdat er minder ontmoetingsmogelijkheden zijn tussen de middag. - Bovendien is het een extra belasting voor de schoolorganisatie, denk hierbij aan de organisatie van een pauze voor de leerkrachten die voor de groep staan. Leerkrachten die andere taken dan een groepstaak hebben, zullen bv. zogenaamde ‘pleinwacht moeten lopen’. Of gedurende de eerste periode assisteren bij het eten met kinderen. - Belangrijk is ook een goede aansluiting met de buitenschoolse opvang: goede afstemming is van belang in verband met het feit dat de schooldag korter is en de periode van naschoolse opvang dus langer moet zijn.
|
Contact
(072) 571 55 77
Snel naarBuitenschoolse opvang op De Boomladder
| Laat een bericht achter
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl Aangesloten bij
|